Avatar Day




Uppdatering: Inlägget är nu uppdaterat med mina(Jens) tankar om Avatar day.

Så i fredags var det dags för vad vi och många andra väntant länge på. Det var dags för Avatar Day, vilket för den ofrälste betyder att James Cameron visar upp cirka 20 minuter av sitt kommande epos Avatar på biosalonger världen över. Både jag (Sebastian) och Jens var självklart på plats och här följer våra åsikter om det vi fick se.

Sebastian: Redan innan insläppet visste jag att vi skulle få vara med om något speciellt. Hur ofta köar folk i över 40 minuter för vad som enklast kan beskrivas som en trailer? Det händer inte ofta i vårat avlånga land. 3D-glasögonen delades ut och det låg en förväntansfull stämning i luften.

Efter en kort presentation av James Cameron rullade den första scenen igång. Och till en början är det svårt att vara riktigt imponerad. Scener som inte på något sätt är dåliga men som inte riktigt lever upp till vad man kanske har förväntat sig. Men i den tredje scenen ändras allt. Perspektivet flyttas från rymdstationerna ned till planeten Pandora och där huvudpersonen Jake Scully i sin avatarkropp i ett par scener visar vad vi verkligen kan förvänta oss av Avatar.

Ett ord för ord beskriva scenerna leder egentligen ingenstans. Att beskriva upplevelsen är i det här fallet det essentiella. Aldrig någonsin har jag varit med om en film där allt kändes såhär levande. Trots att majoriteten av det som visas är CGI ser det oftast så realistiskt ut att jag under hela visningen satt med öppen mun och gåshud.

I många fall är 3D på bio fortfarande inte mer än en gimmick som oftast används för billiga skrämseleffekter. I Avatar används det på ett helt annat sätt. Det ger ett helt annat djup till bilden och känslan av att du faktiskt är där är påtaglig.

Som sagt är det svårt att beskriva Avatar. Man måste helt enkelt se den. Och visst är det vi såg inte bara positivt, men negativa tankar lämnar jag till en annan gång. Eller till Jens.

Jens: Det finns väl egentligen inte så mycket mer att tillägga till det Sebastian har sagt. Men lite grejer har jag att ta upp. Som sagt så hade både jag och Sebastian hypat denna film(och event) under en lång tid, så vi kände oss som småbarn på julafton när vi fick gå in i Salong 2 på Filmstaden Sergel efter 40 minuters köande.
Avatar är en film som hypats på nätet i säkert 2 års tid nu, sporadiskt har det kommit ut lite info om filmen, men ingenting av värde egentligen. Men på Comic-con i år visades det för första gången upp klipp från filmen, till publikens stora förtjusning. Och nu skulle det bli alla andras tur. Idén med Avatar day är ett väldigt smart sätt att marknadsföra filmen på, med tanke på att det endast är några månader kvar tills premiären. Men som vanligt(?) gör Fox bort sig, och släpper filmens trailer online dagen innan. Vilket leder till att fleras förväntningar om vad som skulle vara världens häftigaste film, krossas. Men dessa människor tänker knappast längre än sina näsor, när dom dömer ut en film som är gjord för att ses i 3D efter en trailer på ~2 min på deras datorskärmar. Detta ledde i sin tur till att många biografer i USA endast var halvfulla under fredagens visningar. James Cameron tyckte det var dumt också.

Nog om det, till mina åsikter:
Man kan säga vad man vill om Navi-rasens design, det är egentligen en smakfråga, men Cameron har lyckats skapa en alien-ras som  ser väldigt levande ut, hade jag inte vetat bättre hade jag trott de fanns på riktigt. Det enda problemet jag hade med just Navi var att lipsyncen kändes lite(med betoning på lite) off ibland, men det är säkert något som kan åtgärdas till premiären, vad vet jag.

Världen som Cameron har skapat ser även otroligt levande och fotorealistisk ut(om man bortser från svävande öar etc), man har väldigt svårt att tro att allt detta är gjort med dator. Man blev totalt slukad av det man såg. Man var där. Det här är första gången jag ser 3D användas på rätt sätt, inte en gimmick, utan att verktyg för filmens berättande. Istället för att saker flyger emot en(som i My Bloody Valentine 3D) så använder man 3D i Avatar för att ge ett djup i bilden och skapa en känsla av närvaro.
Även jag satt med öppen mun och gåshud under dessa 16 minuter.

De välregisserade actionscenerna var väl det man blev minst förvånad över, det är något man har kommit att vänta sig från Camerons filmer(Titanic är väl undantaget antar jag). Skådespelet kändes även ganska tight, Sigourney Weaver levererar alltid. Sam Worthington är jag lite mer osäker på. Jag känner mig även osäker på storyn i filmen. Kändes som vanlig generisk action/sci-fi, men det i sin tur behöver ju inte vara negativt. Avatar är en film man ser för resan, äventyret. Känslan av att vistas i en främmande värld.

Jag blev även lite ledsen/arg pga Avatar. Att inte alla filmer kan vara såpass ambitiösa som Avatar är. En film som GI Joe hade kanske kunnat vara någorlunda bra om den fick samma omsorg när det gäller CGI. Men det är ju såklart lite budget skillnader, men man tycker ju att för en film som har budget på ca $100 miljoner så borde man kunna ha CGI som inte ser ut som PS2-cutscenes.

Jag är nu helt såld på filmen pga det vi fick se, och kommer se filmen dag ett. Och dag två. Och dag tre. Ni fattar nog.

Rekommenderar alla att se Avatar(i 3D) när den kommer ut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0