Awesomesauce presenterar: AOTY 2009

AOTY står alltså för Album of the Year och kan du inte engelska så får du helt enkelt gissa. Vi tänkte presentera våra favoriter inom musik, film, spel och har ni tur kanske Jens skriver något om serietidningar. Jag har valt att hålla mig till mina fem favoriter inom varje kategori och vi börjar - som titeln skvallrar om - med musik.

Det här är alltså Sebastians favoritskivor för 2009.



fun. - Aim & Ignite
Föreställ dig: mig sittandes på ett tåg lyssnades på Aim & Ignite. Bland alla människor börjar jag gråta, inte för att jag är ledsen, utan för att den här skivan är så jävla bra. Glädjetårar kallas det visst. True Story.


Say Anything - Say Anything
Att Say Anything inte riktigt når upp till ...Is A Real Boy rör mig inte i ryggen. Det här är ändå bättre än 90% av allt som släpps idag. Det märks att Max Bemis är lycklig, men det har inte gjort honom till en sämre författare. Snarare tvärtom.


Sherwood - QU
Att lyssna på QU är att vara på en strand i soliga Kalifornien med en Coca-Cola (i en 50-talsdoftande glasflaska, såklart) i ena handen och flickan du älskar i den andra. Om Beach Boys fanns idag skulle de låta såhär.


As Cities Burn - Hell or High Water
Jag vet inte riktigt hur det gick till. Hur As Cities Burn gick från medioker ”post-hardcore” till att släppa en skiva som inte riktigt går att placera i en genre. Jag skulle säga indie, men det skulle nog motsägas av någon viktigpetter som slaviskt hyllar allt som det skrivs om NME. I mina öron ligger det nära till att jämföra dem med Thrice, och det är ju aldrig fel.


Sleeping at Last - Storyboards
Ta allt som är vackert i världen och gör om till musik och du får Sleeping at Last. Storyboards är en skiva som bara går att beskriva som vacker. Att den är mer lågmäld än Keep No Score gör den till det perfekta sountracket under vintern.

BUBBLARE
Thrice - Beggars
Set Your Goals - This Will be The Death of Us
Emery - ...In Shallow Seas We Sail
Deas Vail - Birds & Cages
Anchor & Braille - Felt

TOPP 3 EP
Jack's Mannequin - The Dear Jack EP
The Years Gone By - Something You Know Nothing About
House of Heroes - Meets The Beatles EP

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0