Awesomesauce presenterar: GOTY 09

Jaha, då var det dags att tycka till om spel också. 2009 har varit ett år av uppskjutningar, men det har endå blivit en jävla massa spel. Nästan för mycket. Finns fortfarande en hel del spel kvar att spela, Left 4 Dead 2 tex, som jag är väldigt sugen på. Men det har inte blivit av, jag skyller det på Sebastian.

Jaja, det här är då Jens favoritspel 2009. (Det blev mest PS3 såg jag nu, men det är där spelen har varit i år imo)


Uncharted 2

Uncharted är en spelserie som anklagas för att inte vara originell, att den bara tar saker från andra spel. Vem fan bryr sig, undrar jag. År 2009 är det inte mycket som är särskilt eget, och bara för att Uncharted-spelen har ett coversystem behöver ju inte det betyda att det är en ripoff på Gears of War(som snodde sitt coversystem från Kill.Switch), bara för att det är ett äventyrsspel behöver det ju inte vara en ripoff på Tomb Raider? Min poäng är alltså, det behöver inte vara originellt för att vara ett fantastiskt spel. Uncharted 2 gör verkligen allt rätt. Snorbra röstskådespeleri(Nolan North<3), vacker grafik och estetik, sjukt detaljerat, storslaget, dynamiska strider, ett bra manus och ett alldeles fantastiskt narrativ. Spelets narrativ är bland de bästa jag har upplevt i ett spel.

I en värld där Uncharted-serien finns behöver vi inte vara ledsen när George Lucas slaktar Indiana Jones.


Batman: Arkham Asylum

Arkham Asylum kan man nog se som årets överraskning. Batman-licensen har man ju inte haft direkt haft något hopp om på länge. Så ja, det är väl bara att tacka Rocksteady för att dom har gjort ett så bra batmanspel.
Med en rätt rutten(imo) motor, nämligen unrealmotorn, lyckas dom ändå skapa en snygg spelvärld med mycket detaljer och stämning. Kontrollen är förmodligen årets smidigaste också, det är en ren fröjd att slå ner 10+ thugs för att sedan svinga sig iväg i mörkret. Det finns något för alla i det här spelet, roliga strider, plattformande, smygande, gåtor att klura på, saker att hitta osv. Sen för alla batman-nördar kan man gotta sig i ett helt uppslagsverk nästan. Det märks att Rocksteady har fått mycket stöd från DC.

Ge oss mer, nu!


inFAMOUS

Ett spel med openworld(som inte är ett RPG) som jag inte blir uttråkad av?! Kan det verkligen vara sant?!! Ja, faktiskt. Aldrig har jag tyckt att det varit så roligt att bara springa runt/hoppa/klättra/flyga i en öppen värld. Normalt sätt tröttnar jag efter ett par timmar(GTA4, jag tittar på dig!), men inte här. Jag vet inte vad det är som gör det, kanske att staden känns väldigt levande på något konstigt sätt, striderna är väldigt roliga också och ens superkrafter är otroligt tillfredsställande också. Till skillnad från det andra superhjältespelet jag skrev om(arkham asylum) är inte inFAMOUS baserad på någon serietidning eller liknande, det är ett helt nytt koncept.
Du är Cole, en budkille, som levererar ett paket när det plötsligt exploderar och hela staden hamnar i karantän. När cole vaknar upp har han fått superkrafter, han kan manipulera elektricitet. inFAMOUS är ett spel som handlar mycket om moraliska val också, du kan välja att vara god eller ond. Det är ofta något som kan kännas sådär i många spel, men här tycker jag dom har gjort det på ett bra sätt. Känns aldrig krystat eller onödigt, fast storyn blir ju i stortsett den samma oavsett ens val. Men ändå.


Killzone 2

Killzone 2 var ett spel som hypades som "FPS OF THE FOREVERZ LOL!!!!", lever det upp till det då? Ja, det bästa FPSet till konsol iaf. Killzone 2 gör något som ingen annan har lyckats med: det finns en känsla av tyngd och tryck i ens vapen och karaktär. Det känns inte som att man är en kamera med en ärtpistol som flyger runt. Krig har förmodligen aldrig känts så verkligt som i Killzone 2 heller, trots att det utspelar sig i framtiden på en annan planet. Årets bästa presentation efter Uncharted 2. Något som Killzone 2 kanske gör bättre än Uncharted 2 är ljudbilden. Guerilla lyckas verkligen bevisa att ljudet är minst lika viktigt som grafiken för att skapa en bra spelupplevelse. Allt detta med ett bra multiplayerläge gör detta till en av mina favoriter 09.


Flower

Flower har bevisat att spel kan vara konst. Finns nästan inget mer att säga än att det är ett konstverk. Det är vackert, det är fint det är.. osv. Det är väldigt enkelt och minimalistiskt i sitt upplägg, du styr vinden och ska få blommor att blomma i ett öde landskap. Du ska hela världen. Allt utspelar sig såklart i någons drömmar som bor i en storstad.


Övriga bra spel från året:
Modern Warfare 2
Assassin's Creed 2
Brütal Legend
Doodle Jump!


Bra spel som jag inte är klar med:
Machinarium
Dragon Age
Fallout 3 + expansioner

Spel som jag inte har skaffat ännu:
Left 4 Dead 2
The Saboteur
Shadow Complex
Demon's Soul
Borderlands
Monkey Island episoderna
Osv

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0